1953 – Rik Launspach

Photobucket

Een roman die je niet meer loslaat en zeker niet even weg kunt leggen.

Het verhaal begint in 1952. We maken kennis met Julia en haar zus Bekka. Ze wonen op een pachtboerderij in Oostennabije in Zeeland. Het gezin is, net zo als de rest van het dorp, streng gelovig opgevoed. Er wordt hard gewerkt op de boerderij en voor luieren is geen tijd. Julia is van plan om op haar 18e verjaardag tegen haar ouders en zus te vertellen dat ze weg wil uit het dorp en wat wil zien van Nederland. Het komt er echter niet van en ze blijft het uitstellen om dit te vertellen.

Julia gaat werken in het hotel aan de voet van de duinen, Worighsant. Ze raakt bevriend met de eigenaresse Minke. Behalve hard werken in de zomer, heeft er ook tijd om te lezen. Thuis vinden ze dit niets voor meisjes. Op het terras zit regelmatig een jongen, die wel intersse heeft in Julia. Ze moet er eerst niets van weten, maar na enige aanmoediging van Minke, raken ze met elkaar aan de praat, en worden verliefd. Diewer is het 1e vriendje van Julia. Diewer is garnalenvisser en dus de hele week van huis. Door een onbeschermde vrijpartij op de boot van Diewer, raakt Julia zwanger.

Zwanger en niet getrouwd dat is het ergste wat je kan overkomen in 1953, en ze besluiten dan ook te trouwen. Echter krijgt Diewer plankenkoorts, en besluit alsnog de zeevaart in te gaan. Julia blijft alleen achter. Zwanger, uitgekotst door haar vader, een moeder die niet tegen haar man in durft te gaan, en haar zus.Haar dorpsgenoten keuren het ook ten strenste af dat ze ongetrouwd en zwanger is, en willen ook niets met haar te maken hebben. Julia is verdrietig over het verlies van haar geliefde en is nog meer te vinden in Worighsant. Hier verliest ze zichzelf in de boeken en de gesprekken met vriendin Minke. Op nieuwjaarsdag 1953, wordt Ernst, na een zware bevalling geboren. Er is in de wijde omgeving geen dokter te bereiken, en omdat ze niet getrouwd is heeft ze gedurende de zwangerschap ook geen dokter gezien. Uiteindelijk is te terecht gekomen in het ziekenhuis van Goes, waar ze een aantal weken moet verblijven omdat Ernst in de couveuse moet. Als ze uiteindelijk thuiskomt met baby Ernst, wil haar vader nog steeds niets weten van zijn pasgeboren kleinzoon. De avond dat ze thuiskomt stormt en regent het vreselijk hard. Het water stijgt en stijgt. Tenslotte breken de dijken door. De pachtboerderij van de ouders van Julia ligt onder zee nivo en wordt in de rug aangevallen door het water. Het KNMI maakt melding van storm en hoog water, verder gebeurt er niets. Joost van de Ven, een ingenieur van Rijkswaterstaat, maakt zich grote zorgen. De zee in Schevingen is wild en de golven zijn hoog. Hij maakt zich dan ook grote zorgen, maar er is niemand die naar hem luistert. De dijken breken, Zeeland wordt onder water gezet. Mensen en kinderen verdrinken. Complete vee stapels verdrinken. De familie van Julia verdrinkt…. Baby Ernst – die veilig op zolder in een koffer lag te slapen – wordt vermist. Julia is wanhopig. Terwijl ze aan het zoeken is in het water, wordt ze gered door een jongen van de luchtmacht, Rutus. Rutus begrijpt maar niet waarom Julia zo boos is op hem, ondanks dat hij haar gered heeft van de verdrinkings dood. Hij kon niet weten dat ze haar zoon zocht. Samen gaan ze terug naar Zeeland om Ernst te zoeken. Het wordt een lange en uitputtende zoektocht.

Vinden ze Ernst terug of is hij verdronken?

We zijn getuige van deze zoektocht onder onmogelijke en verwoestende omstandigheden. 1953 is een boek dat je in zijn greep houdt tot de laatste bladzijde. We beleven de watersnood ramp opnieuw. Je vraagt je af waarom het zolang duurde voordat er hulp kwam. Een ontroerend boek, dat je gelezen moet hebben.

Photobucket

15 reacties

Opgeslagen onder Boeken, wat lees ik

15 Reacties op “1953 – Rik Launspach

  1. Hoi
    Na 3 weken ben ik weer terug in web-log land
    Kom snel weer een keertje bijlezen hier
    Wens je voor nu een fijne avond en een goed weekend
    Grt en knuff Mariet.

  2. Pia

    Dat lijkt me zeker een mooi boek Astrid, hij staat genoteerd

  3. lieve astrid, wát lijkt me dit ’n prachtig boek! ga ’t meteen lenen bij de bieb, heb dit jaar nl. ’n gratis biebkaart vanwege m’n uitkering, lief hé? van de gemeente enschede……ik wens je ’n mooi weekend en meid wat heerlijk hé? dat helemaal wegdromen in ’n boek, terwijl je eignelijk niet lekker bent, maar dan vergeet je even alles! liefs dikke beterschapsknuf van mij, rietje

  4. Jij hebt echt dezelfde smaak qua boeken als ik 🙂

    ik zou je zo meenemen naar de Hema meid:)

    Fijne zaterdag lieverd

    Kuss jans

  5. Dat klinkt ontzettend goed, ik ga hem op mijn lijstje zetten!
    Vroeger stond in mijn oma’s kast altijd een fotoboek over de waterramp van 1953, vond ik altijd heel spannend. Is dat trouwens het boek waarnaar die film is gemaakt die uitkomt? Of hebben ze niks met elkaar te maken?

  6. Leest als een trein, heerlijk boek.

  7. Fijne zondag assie:)

    Kuss jans

  8. heerlijk dat lezen he? even in een heel andere wereld zijn.
    liefs van mij en…

  9. Ademloos las ik jouw boekbespreking
    en het is een heel spannend boek.
    Je kunt je zo’n watersnoodramp bijna niet voorstellen en toch is het gebeurd.

  10. Het was een aardig grote ramp in Zeeland. Ik weet dat er aardig wat boeken omheen geschrteven zijn. Fijne maandag Astrid xus Nel

  11. Goedemorgen Astrid ik ken het alleen van verhalen maar zelf nog nooit iets overgelezen iets wat men nooit mee mag vergeten

    Hoe gaat het met je?

    Wens je een fijne dag
    Liefs Blauwhartje

  12. hai astrid, mijn vriendin Odile is ’t ook aan ’t lezen, ik moet nog ff wachten, liefs van mij en sterkte met alles!

  13. Hoi Astrid,

    Ben je inmiddels weer een beetje goed opgeknapt?
    Ik zit in een giga dip, maar kom er wel weer bovenop hoor. Alles op mijn eigen tijd & tempo.
    Liefs:Wilma.

Ik ben gek op reacties, verras mij maar ;-)

