Helaas heb ik wat te vertellen – Roos Jelier

PhotobucketOmschrijving:Roos Jelier is begin twintig en heeft al anderhalf jaar last van hevige, haast onverdraaglijke jeuk en overvloedig zweten. Na maanden van het kastje naar de muur te zijn gestuurd, komt de diagnose: de ziekte van Hodgkin, ofwel lymfklierkanker… Er volgt een spannende, veelbewogen tijd waarin Roos een lange reeks chemos moet ondergaan en haar leven volledig in het teken van de ziekte komt te staan. Al moet ze haast dagelijks door vele pieken en dalen, ze geeft niet op en blijft plannen maken voor de toekomst. Als Roos na twaalf chemobehandelingen beter wordt verklaard, wacht een volgende uitdaging: door alle behandelingen is haar lichaam vervroegd in de overgang gekomen. Maar dan gebeurt er een wonder: nog geen jaar na de behandelingen is Roos tegen alle verwachtingen in zwanger. Helaas heb ik wat te vertellen is haar verhaal: het ontroerende en inspirerende verhaal van een onverbeterlijke optimist.Mijn recensie:Wederom een waargebeurd verhaal over het leven van een jonge meid met de ziekte van Hodgkin. Roos Jelier vertelt in haar boek Helaas heb ik wat te vertellen openhartig over haar strijd tegen de kanker. Ze vertelt over het moment dat zij en haar moeder dit hoorden, en over hoe ze de strijd tegen de ‘kutkanker’ (‘Ik versla je!’) aangaat. Het is een moedig verhaal dat Roos vertelt.Er zijn natuurlijk veel meer boeken over dit onderwerp geschreven, denk aan Het meisje met de negen pruiken van Sophie van der Stap, maar niet elk verhaal weet je te raken. Dat doet Roos wel. Menigmaal heb ik met tranen in mijn ogen haar verhaal gelezen. Maar hoe beoordeel je een verhaal dat over iemand zelf gaat? Dat iemand opschrijft om het ziekteproces te verwerken en anderen mee tot steun te zijn? Dot verhaal kan ik maar op één manier beoordelen, en dat is met de volle vijf sterren. Helaas heb ik wat te vertellen is een integer geschreven verhaal. Met ups en downs verslaat Roos de kanker en houdt er uiteindelijk een mooi geschenk aan over. Ken je iemand die kanker heeft, dan kan dit boekje je zeker tot steun zijn! Ook als je geen kanker hebt is het een inspirerend verhaal waar je een hoop levenslessen uit kunt halen. (Geschreven voor NonFiction.nl)Photobucket

3 reacties

Opgeslagen onder Recensies

3 Reacties op “Helaas heb ik wat te vertellen – Roos Jelier

  1. Dit lijkt me een TOPboek en ik zet het op mijn lijst!
    X Wilma.

  2. Madelon

    Hoi As

    Bedankt voor de tip van dit boek.Heb het van de week gekocht en vond het een super boek geschreven door een top vrouw.Waar een wil is is echt een weg.

    Gr Lon

  3. hai astrid, lijkt me ’n heel mooi boek! wat vervelend dat je ook hartklachten hebt, doe maar lekke rustig aan hoor…..ik moet de 23e naar de cardioloog, ben benieuwd, want ’t gaat stukken beter nu ik die medicijnen gebruik……..ik ben nu aan ’t lezen: ik droomde van afrika van Kuki Gallmann, ook waar gebeurd, heel erg mooi………en nu haar andere 3 boeken nog, ben nu bezig met afrikaanse nachten en dan nacht van de leeuwen en olifanten in mijn boomgard…….
    Kuki is vanuit Italie naar afrika verhuisd en daar gebeurt erg veel, o.a. verliest ze haar man en haar zoon, maar ze was zwanger toen haar man overleed en ze heeft nog ’n dochter van hem…..
    deze boeken zijn me ooit aangereikt door Doortje van Doortjesvreugdedansjes…..en ik geniet er weer met volle teugen van….
    fijn weekend astrid en doe rustig aan he? liefs rietje

Ik ben gek op reacties, verras mij maar ;-)

