Ingrid Betancourt – Zelfs aan de stilte komt een eind

Photobucket Omschrijving:Allerlei mensen hebben zich al over haar uitgelaten. Nu voor het eerst het verhaal van Ingrid Betancourt zelf over haar ontvoering en de daaropvolgende zeseneenhalf jaar gevangenschap in de Colombiaanse jungle. De lessen die ze te bieden heeft – in moed, vastberadenheid en menselijkheid – zijn van grote waarde. Ingrid Betancourt werd geboren op 25 december 1961 in Bogotá, Colombia. Zij was politica en werd als presidentskandidaat geroemd om haar vastbeslotenheid de wijdverbreide corruptie te bestrijden. In 2002 werd ze ontvoerd door de FARC, een terroristische guerrillaorganisatie. Meer dan zeseneenhalf jaar hield FARC haar gevangen in de Colombiaanse jungle. Ze werd bevrijd op 2 juli 2008.Mijn recensie:Ingrid Betancourt (1961) werd in 2002, toen ze campagne voerde als kandidaat voor de Colombiaanse presidentsverkiezingen, ontvoerd. Niets had haar kunnen voorbereiden op de ontvoering door FARC. Betancourt is de tweede dochter van minister Gabriel Betancourt (1919–2002) en de afgevaardigde Yolanda Pulecio. In 2008 heeft Betancourt de hoogste Franse onderscheiding gekregenHet boek begint met een ontsnapping uit de handen van FARC. Betancourt verteld in Zelfs aan de stilte komt een eind, het verhaal van haar leven, en vooral haar leven van vlak voor haar ontvoering, en over haar tijd bij FARC.FARC zijn de communistische, revolutionaire en illegaal bewapende organisatie in Colombia. Ze hebben Betancourt ontvoerd, samen met haar assistente Clara, en bijna 7 jaar gevangen gehouden in de diepe jungle van Colombia. Betancourt verteld over haar leven gedurende haar gevangenschap. Met ontsteltenis heb ik het verhaal zitten lezen. Als lezer ben je geboeid door het verhaal, maar ook verontwaardigt over hoe dit zomaar kan gebeuren.Betancourt maakt vreselijke dingen mee. Zit opgesloten in een hutje. Soms kan ze zich redelijk vrij door haar optrekje verplaatsen, soms zit ze met kettingen vast gebonden. Dit hangt af van welke commandant er op dat moment is. Toch zijn er ook waardevolle momenten, zoals bijvoorbeeld de radio en het lezen van de bijbel.Gedurende de jaren die verstrijken komen er meer ontvoerde mensen bij, en samen vormen ze bijna een familie. Een familie die leeft in barre omstandigheden, en veel met elkaar mee maakt. Zelfs aan de stilte komt een eind is een dik boek. Na 400 pagina’s wil je eigenlijk door naar haar vrijlating, want je weet dat dit eraan zit te komen, maar er gebeurd nog meer. Als Betancourt dan vrij is wil je eigenlijk ook nog wel weten hoe ze na al die jaren haar leven weer oppakt, maar dat wordt niet verteld, en dat is jammer. Wel is er bekend dat ze een schade vergoeding heeft ge-eist van zo’n vijf miljoen euro voor de geleden schade, maar daar heeft ze later vanaf gezien.Het verhaal is goed geschreven en zorgt ervoor dat je vastgeplakt zit in het verhaal. Het is ongelofelijk wat Betancourt in de zes en een half jaar gevangenschap heeft meegemaakt. In al die jaren gevangenschap heeft Betancourt een ontzettende mentale kracht laten zien. We weten allemaal hoe het verhaal afloopt. Ik zie nog het beeld voor me dat ze uit het vliegtuig komt met president Sarcozy van Frankrijk. Zelfs aan de stilte komt een eind is een boeiend relaas over het leven in gevangenschap. Het is een verhaal dat je zeker gelezen moet hebben.Photobucket(Geschreven voor Bookaholics)

2 reacties

Opgeslagen onder Recensies

2 Reacties op “Ingrid Betancourt – Zelfs aan de stilte komt een eind

  1. Lijkt me inderdaad een heel heftig boek!

  2. Dit is echt een boek dat ik ooit eens wil lezen. Omdat ik dacht dat dit al op mijn “nog te lezen” lijstje stond heb ik het even nagekeken. Maar dit was het boek “brieven aan mijn moeder”. Ik zet dit boek erbij (-:
    Groetjes Riet.

Ik ben gek op reacties, verras mij maar ;-)

